Één van de meest gebruikte vormen van digitale communicatie is toch wel het tekstbericht, daarom vonden onderzoekers van de Binghamton Universiteit in de Verenigde Staten het tijd om er een wetenschappelijk onderzoek op los te laten.
Het grote vraagstuk voor het onderzoek dat zij hebben uitgevoerd focuste zich niet specifiek op de inhoud van de tekstberichten, maar hoe de ontvanger het bericht interpreteerde. Hierbij ging het de onderzoekers vooral om het gebruik van interpunctie (en daarin voornamelijk de punt) en de invloed dat het heeft op het overbrengen van een boodschap.
Onderzoek
Deelnemers aan het onderzoek kregen korte uitwisselingen van berichtjes te lezen waarin de reactie soms wel en soms niet was afgesloten met een punt. De reacties die eindigde op een punt kwamen minder oprecht over dan de reacties waar geen punt achter stond, maar de berichten met correcte interpunctie oogden bij de deelnemers overigens ook onbeleefd. Dit hebben de onderzoekers ook vergeleken met handgeschreven briefjes, maar hier had de punt niet hetzelfde effect.
“Ook al miste de meeste sociale en contextuele aanwijzingen, de oprechtheid van korte berichten werd anders geëvalueerd wanneer een punt aanwezig of juist afwezig was”, aldus één van de onderzoekers die was betrokken bij het onderzoek.
Bij het gebrek aan herkennen van gezichtsuitdrukkingen tijdens een gesprek proberen we het dus maar met een punt. Het is blijkbaar toch belangrijk dat je weet wanneer je interpunctie moet gebruiken in een kort tekstbericht en wanneer niet.