De tijd voor kolonisatie van een andere planeet komt steeds dichterbij. Het idee is simpel: er worden wat mensen in een ruimteschip gestopt, er worden wat middelen meegegeven om een zelfvoorzienende kolonie op te richten en klaar is Kees. Is het echt zo simpel? Nadat je Planetbase gespeeld hebt denk je daar wel anders over.
Het Concept
In Planetbase krijg je de verantwoordelijkheid over een groep ruimtekolonisten. Jij moet ervoor zorgen dat ze allemaal in leven blijven. Dit doel probeer je te bereiken door je kolonisten te voorzien van een goede balans van etenswaren, zuurstof, plezier, een slaapplek, enzovoort. Dit blijkt echter wat moeilijker dan het klinkt.
De Gameplay
De ruimtekolonie die je plant bestaat uit verschillende modules die aan elkaar verbonden zijn. Welke modules eerst geplaatst worden en hoe deze met elkaar verbonden worden is aan jou. Hierbij is het essentieel dat je een strategisch plan hebt, want je hoeft maar één essentieel puntje over het hoofd te zien om iedere dappere kolonist om zeep te helpen. Hier volgt een voorbeeld uit eigen ervaring om dit te illustreren.
Een functionerende kolonie is opgezet. Er is een ziekenboeg om het verspreiden van een virus tegen te gaan (de moordenaar van mijn kolonisten 1 poging terug), er wordt meer dan genoeg voedsel geproduceerd door mijn biologen in mijn broeikassen en voedsellaboratoria , de stroom- en watervoorzieningen is goed, er zijn genoeg slaapplekken en iedereen lijkt tevreden. De voedselopslag raakt vol, dus het lijkt me een goede tijd om nieuwe kolonisten toe te laten. Om deze nieuwe kolonisten te voorzien van een slaapplaats en een plek om te eten besluit ik om een nieuwe grote kantine te gaan bouwen.
Lees ook: Eerste indruk: Besiege – slopen tot je erbij neer valt
Alles lijkt goed te gaan, tot ik opmerk dat het zuurstofniveau daalt. Er is iets te weinig zuurstof voor iets te veel kolonisten. Oké, het is maar 1%, valt wel te herstellen, dus ik plan de bouw van een nieuwe zuurstofgenerator. Maar door dit extra bouwproject naast de grote kantine blijven er geen grondstoffen meer over voor reserveonderdelen, hierdoor kunnen de windmolens niet meer onderhouden worden, waardoor bij weinig wind in de nacht de stroom uitvalt. De productie van zuurstof valt hierdoor ook tijdelijk stil, waar de planten die ons voedsel verzorgen niet goed tegen kunnen. De voedselproductie valt stil, waardoor de kolonisten geen eten meer krijgen. Alles gaat mis. Rust in vrede mijn 53 dappere kolonisten.
Planetbase is een spel dat weinig fouten tolereert. Je wordt als speler verplicht om ver vooruit te denken en om in fases de kolonie op te bouwen. Het is hierbij echt een vereiste dat je je prioriteiten goed stelt, want twee projecten tegelijk, leidt vaak tot een fiasco. Ondertussen moet je als speler heel goed je grondstoffenproductie in de gaten houden, want als er een grondstof mist op een moment dat deze nodig is, zet dit een kettingreactie in gang die niet stopt tot de laatste adem van je laatste kolonist. Dit maakt Planetbase tot één van de meer uitdagende building games van deze tijd.
Lees ook: Eerste Indruk: Reign of Kings
Wanneer is “Planetbase” iets voor jou?
Als je een planner bent, opzoek bent naar een uitdaging, niet bang bent voor falen en je deze eigenschappen wilt gebruiken om de volgende grote stap voor de mensheid mogelijk te maken, is Planetbase de game voor jou. Oh en een tip voor als je de uitdaging aanneemt, vergeet niet je kolonie op te slaan na elke succesvolle uitbreiding. Zelfs de grootste planners zullen hun kolonisten