FFZero1
Faraday Future heeft de FFZero1 onthuld, een supercar die volgens het bedrijf compleet de manier waarop we auto rijden gaat revolutioneren. Dat soort overdreven verkooppraatjes hebben we wel vaker gehoord, maar de medewerkers van Faraday Future lijken er serieus in te geloven. De promotie video voor de 1000pk concept auto windt er in ieder geval geen doekjes om: “Wat zou er gebeuren als we met een schone lei kunnen beginnen?” De Zero1 is een supercar met slechts één stoel, en de ontwerper Richard Kim heeft zijn meest futuristische dromen in de auto verwerkt. Hij werkte bijvoorbeeld met NASA samen om te ontdekken op welke hoek een bestuurder het beste achter het stuur kan zitten, blijkbaar 45 graden, en in het stuur van de FFzero1 zit een smartphone verwerkt.
Ook pompt de hoofdsteun van de bestuurder lucht en gekoeld water in zijn/haar helm, zodat je nooit hoeft te zweten. Het ontwerp van de auto valt echter vooral op: de buitenkant lijkt regelrecht uit een science-fiction film te komen, en de lijn aan de zijkanten wordt volgens het bedrijf typerend voor al hun toekomstige modellen. Faraday Future is namelijk ook echt van plan dit soort auto’s uit te gaan brengen, en dus direct met Tesla te gaan communiceren. Het bedrijf gaat 1 miljard dollar in een productie-faciliteit steken, waarvan volgende week al de bouw start.
Veel auto fans roepen al op sociale media dat Tesla niet blij met deze ontwikkelingen zal zijn, maar niets is minder waar: Elon Musk wilt met Tesla ook vooral de wereld verbeteren, en hij gaf niet voor niks al hun patenten vrij. Het unieke aan het ontwerp van Faraday Future is dat hun auto’s gebaseerd zijn op het Variable Platform Architecture (VPA). De meeste auto’s die je op de weg ziet rijden zijn gebaseerd op één platform, dat soms door verschillende bedrijven gedeeld wordt. Bijvoorbeeld de Peugeot 107 en de Citroen C1 zijn allebei gebouwd met hetzelfde platform. Faraday Future wil daarentegen een modulair platform gaan gebruiken. Dat komt er op neer dat de kabels van de batterijen over de vloer van de auto lopen, waardoor de wielbasis kleiner of juist groter gemaakt kan worden, en verschillende motor configuraties ondersteund kunnen worden.
Ook worden de toekomstige modellen van Faraday Future volgestopt met sensoren en zenders, waardoor ze ook op zichzelf kunnen gaan rijden. Het bedrijf belooft de auto’s ook na de verkoop te blijven verbeteren met behulp van software updates, zoals ook Tesla doet. Toch moet je al die grote beloftes niet al te serieus nemen, want het is makkelijk om een hoop grote dingen te roepen omdat het nog concept auto’s zijn. Op dit moment wil Faraday Future gewoon zo veel mogelijk opvallen, maar dat lukt ze nog ook.
De grote vraag is op dit moment: waar haalt Faraday Future al dat geld vandaan? Het antwoord werd vandaag tijdens de Consumer Electronics Show onthuld: LeTV, de Netflix van China, is het moederbedrijf van Faraday Future. Geld zal dus geen probleem zijn, en qua talent is het project ook veelbelovend: Nick Samson ontwikkelde eerder auto’s voor Lotus, Jaguar en Tesla. Aan het hoofd van de marketingafdeling van het bedrijf staat Stacy Morris, die eerst vijf jaar bij BMW wekte. Faraday Future bestaat dan ook nog maar 18 maanden, maar Samson belooft over een paar jaar al de eerste auto op de weg te hebben. We zijn benieuwd!