De ‘Electric Vehicle’ van General Motors. Het veelbelovende project die beter was dan GM had gehoopt… Waarom? lees verder!
Ontstaan
De staat Californië heeft een van de meest strenge wetten en eisen op het gebied van uitstoot voor auto’s. Die zijn gebundeld in de ‘CARB’ regels, de Californian Air Resources Board. In 1996 kwamen ze met de regel die de zeven grootste autofabrikanten verplichtte om een model aan te bieden van het soort ‘BEV’, Battery Electric Vehicle. Een elektrische auto zoals een Tesla. Ook GM moest daar aan voldoen. Ze hadden hier waarschijnlijk niet veel zin in: het kost veel geld om zo’n auto te ontwikkelen, en iedereen was nogal sceptisch bij zo’n auto. Zeker in die tijd, waar het vaak draaide om grote v8’en, benzine en power. Maar ja, ze wilden wel auto’s blijven verkopen in Californië dus ze hadden weinig keus.
Eerste generatie
Ze kwamen met de EV-1. Een extreem gestroomlijnde auto. De eerste generatie maakt gebruik van loodzuur accu’s, en zouden een bereik moeten hebben van ongeveer 110 tot 160 kilometer. De auto accelereerde lekker vlot, en het bereik was voldoende. Het probleem was dat dit voor GM nog allemaal onbekend terrein was, en ze hadden een auto die niet geoptimaliseerd was. De batterijen, van Delco, waren relatief goedkoop maar gingen vaak stuk. Veel afdichtingen bleken niet goed te zijn en hij begon flink te zwabberen bij hoge acceleratie. Klanten mochten geen EV-1 kopen, ze moesten er een leasen. En als het contract was afgelopen moesten ze hem weer inleveren.
Tweede generatie
Bij de tweede generatie waren er veel verbeteringen. Panasonic kwam als leverancier van nieuwe batterijen en nu waren er ook nikkel metaalhydride, NiMH, batterijen verkrijgbaar. Andere fabrikanten als Toyota gebruikte die al een tijdje en waren er zeer tevreden over. GM dacht dat deze nooit geschikt zouden zijn, maar werden gedwongen om ze toch te gebruiken door een deadline van de CARB. Ze bleken uitstekend te zijn: Een groter bereik van meer dan 220 kilometer kon worden bereikt en ze waren een stuk betrouwbaarder. De auto heeft een top van 130km/u, en van 0-100 gaat in een snelle 8 seconden. In totaal werden er 1160 auto’s gebouwd, die meestal snel een eigenaar vonden. Waaronder veel celebrities en politici zoals Danny Devito en Mel Gibson.
Lees ook: Apple is een “Tesla begraafplaats”
Droevig einde
In 2000 kwam de advocaat Alan Lloyd aan het hoofd van de CARB. Hij stond bekend als een tegenstander van de elektrische auto’s met batterijen, zoals de EV-1. Langzaam aan kwam er verandering in de regels, en werd het stuk over de verplichting van BEV geschrapt. De fabrikanten waren niet meer verplicht deze te verkopen. GM was dus eindelijk van de EV-1 af, die nog allemaal in hun bezit waren. Zodra het kon werden ze door GM teruggehaald en naar werkplaatsen in Californië gebracht. Daar werden ze ontmanteld. De body die overbleef ging de crusher in.
Aftermath
Veel eigenaren waren het er niet mee eens. Hun EV-1 was ideaal voor korte ritjes: het bereik was meer dan voldoende, hij zag er leuk uit en stootte natuurlijk niks uit. Zo is er een filmpje verschenen van de acteur Danny de Vito die zich kwaad afvraagt waarom zijn auto is weggenomen. Hij vond het zo geniaal dat de auto alles gaf en bergafwaarts gewoon weer kon opladen!
Lees ook: Katholieke priester bouwt veiligste auto ooit
Er zijn nu nog mensen die balen van wat GM gedaan heeft. Tesla heeft namelijk een zeer goedlopende elektrische auto, die GM al 10 jaar geleden had kunnen hebben als ze ermee doorgingen… Een kapitale fout van de conservatieve Amerikanen?