Alphabet
Google’s 2015 was een bijzonder jaar: het bedrijf veranderde op drastische wijze haar structuur door onderdelen onder te verdelen in startups zoals Calico en Fiber, veranderde haar logo, en bracht al haar bedrijven onder in één moederbedrijf genaamd Alphabet. We blijven het overkoepelende bedrijf wel Google noemen omdat we het gewend zijn, maar eigenlijk staat de naam Google nu alleen voor de zoekmachine. 2016 lijkt echter een nog mooier jaar voor Alphabet/Google te gaan worden, want het bedrijf is hard bezig met het inhalen van Apple als meest waardevolle bedrijf ter wereld.
De meeste onderdelen van Alphabet zijn enorm hard aan het groeien en het bedrijf is gisteren op een waarde van $500 miljard geschat. Daarmee loopt Alphabet minder dan $50 miljard achter op Apple, een bedrijf dat het de afgelopen tijd steeds slechter doet. Ter vergelijking: begin vorig jaar was Google nog maar $365 miljard waard, terwijl men van Apple verwachte dat het bedrijf over de biljoen zou gaan. Het essentiele verschil tussen de twee bedrijven is dat Google in veel markten zit, en ze dus kunnen profiteren van het ene product terwijl hun andere bedrijfje het minder doet, terwijl Apple grotendeels enkel profiteert van hun gadgets: de helft van hun opbrengst bestaat uit de verkoop van iPhone’s.
Lees ook: iPhone eigenaar? Grote kans dat je toch meer Google’s diensten gebruikt
Alphabet is nog steeds koning van advertenties, Google Maps, geheime robots, razendsnel internet, zelfrijdende auto’s, en honderden andere producten. Men heeft eerder terecht voorspeld dat Apple machtiger zou worden dan Google, maar op de lange termijn begint het erop te lijken dat Google de sterkere strategie heeft. Tegelijkertijd is het natuurlijk absurd om beide bedrijven te vergelijken, want naast het feit dat ze allebei ongeveer even waardevol worden geschat zijn het natuurlijk totaal verschillende bedrijven met totaal verschillende doelen. Voor het geval Google/Alphabet inderdaad Apple in haalt, zullen we je alvast even kennis laten maken met de nieuwe koning van de aarde: Larry Page. De New York Times schreef het volgende over de bijzondere CEO:
“Larry Page is niet een typische CEO, en op de meest zichtbare manieren is hij eigenlijk helemaal geen CEO. De meeste leiders van zulke grote bedrijven besteden veel van hun tijd aan het praten met investeerders en het introduceren van nieuwe producten tijdens events. Larry Page heeft al sinds 2013 geen meeting met investeerders meer bijgewoond, en tijdens Google’s I/O evenement zul je hem niet op het podium vinden maar gewoon op de beursvloer. Vrienden beschrijven hem als een relaxte kerel die het liefst gewoon met normale mensen omgaat, terwijl hij met veel plezier het meest waardevolle bedrijf ter wereld leidt.”