De Renault Twizy wordt gezien als de meest goedkope elektrische auto die in Nederland te krijgen is. Maar rijdt het ook een beetje leuk?
Praktische zaken
In principe is er plaats voor twee mensen in de Twizy. Die moeten dan achter elkaar zitten, naast elkaar kan qua ruimte niet. Dat zou ook een hoop extra gewicht en breedte met zich meenemen, wat niet de bedoeling is voor een stadsautootje.
De auto mag dan wel elektrisch zijn, maar behalve de motor zit er weinig op. Geen veiligheidssystemen als ABS of ESP. Wel zijn er opties te krijgen als parkeersensoren voor de achterkant en een audiosysteem. Verder zijn verwarmde stoelen een optie, maar dat is het dan wel zo’n beetje. Het is ook niet nodig, voor de korte ritjes die je hiermee maakt heb je niet veel nodig. Een leuk detail zijn ook de vleugeldeuren, switchblade deuren. Ze gaan omhoog als in een Lamborghini. Niet alleen stoer, maar qua ruimte ook nog eens praktisch.
Lees ook: Elon Musk: van elektrische auto naar ruimteschepen
Veiligheid
Er zijn twee versies van de Renault te krijgen. De eerste is begrenst op 45 km/u, en je hebt geen autorijbewijs nodig om hem te besturen. De motor levert rond de 5 pk, dus een snelheidsmonster is het niet. Maar wel rijwaardiger dan bijvoorbeeld een scooter, zeker in moeilijk weer.
Het ontbreken van veiligheidssystemen kan wel tricky zijn, zeker met een gladde weg. De auto heeft geen botsproef hoeven doorstaan, dit is voor dit soort voertuigen nog niet verplicht. Toch zijn er wel degelijk veiligheidsvoorzieningen getroffen: de auto heeft remschijven voor en achter, een gordel en een kreukelzone.
Specificaties
De tweede versie levert 17 pk, die hem tot een angstige snelheid van 80 km/u moet brengen. Deze wordt gezien als een echte auto. In zo’n klein wagentje is snelheid een hele belevenis, en door de elektro motor voelt hij ondanks het geringe vermogen best vlot aan. de 57 nm aan koppel zijn direct bij nul toeren beschikbaar, waardoor het lijkt alsof je in een lineaire streep naar de 80 trekt.
De auto weegt minder dan 500 kilogram, de snelste versie 474 kilogram rijklaar. Dat is niet veel, en dat moet je voelen bij het rijden. Hij is lichtvoetig, staat breed op zijn wielen en heeft een korte wielbasis. Alle ingrediënten om te rijden als een kart.
Lees ook: Elektrisch rijden wordt gestimuleerd door rijlessen
Prijs en bereik
De versie die 80 haalt is te krijgen voor net geen 8.000 euro, voor de kaalste versie. Met wat opties blijf je nog onder de 10.000 euro.
Qua bereik moet je denken aan rond de 70 kilometer. Dit is wel afhankelijk van het weer, de snelheid en de leeftijd van de batterijen(en vaak dus de leeftijd van de auto). Prima voor ritjes in de stad of als je dicht bij je werk woont.
Geslaagd?
Het beestje ziet er uit als een auto uit de toekomst. En het is ook heel aannemelijk dat er veel meer van dit soort autootjes zullen komen. Ze zijn groen, hip en best leuk om mee te rijden. Natuurlijk voelt de bestuurder zich wel geïntimideerd als er een ‘normale’ personenauto achter hem opduikt. Maar als er meer soortgenoten komen komt dit vast wel goed. En die komen er vast.