Let jij graag op hoeveel je eet? Zorg dan dat jij niet wordt afgeleid door geluiden van buitenaf, volgens nieuw onderzoek kan het geluid dat voedsel in je mond maakt heeft namelijk invloed op hoeveel voedsel je eet.
Het onderzoek is uitgevoerd door een samenwerkend team van de Brigham Young Universiteit en de Colorado State Universiteit. Het begeleidende artikel bij het onderzoek is gepubliceerd in Food Quality and Preference.
Kraak effect
Het fenomeen wordt het “Crunch Effect” genoemd, vrij vertaald naar het “Kraak effect”. Dit effect suggereert dat wij minder zouden eten als wij meer bezig zijn met het geluid van ons eten tijdens het kauwen. Dus TV kijken of muziek luisteren tijdens het eten is echt een no-go als je op je voeding wilt letten volgens dit onderzoek.
“Geluid is een vergeten ingeving als het gaat om voedsel, maar als mensen zich meer concentreren op de geluiden die het voedsel maakt, zou dat consumptie kunnen beperken.”, adus Ryan Elder, assistent professor van marketing aan de Brigham Young Universiteit.
Experimenten
De onderzoekers hebben drie verschillende experimenten uitgevoerd om het belang van geluid tijdens het eten te testen. Bij deze experimenten leek het zelfs zo te zijn dat het horen van de eet-geluiden zonder dat de persoon zelf aan het eten was al kan zorgen voor een verminderde consumptie.
Pretzels
Een ander experiment wees uit dat de intensiteit van het geluid tijdens het kauwen ook mee helpt. De proefpersonen kregen een koptelefoon op die zachte of harde geluiden liet horen tijdens het eten van snacks. De onderzoekers kwamen erachter dat bij de proefpersonen die harde geluiden te horen kregen meer aten. Deze personen aten 4 pretzels in dezelfde tijd dat de andere groep slechts 2.75 pretzel naar binnen werkte.
Lees ook: Deze koelkast koelt voedsel met geluid
Het effect lijkt alsnog niet zo groot als je het onderzoek doet met pretzels, maar als je dit effect herhaalt over een periode van een maand of een jaar wordt het wel degelijk merkbaar. Volgens de onderzoekers kan het helpen als mensen meer bewust omgaan met hun eten en het dus niet alleen bezig zijn met het uiterlijk en de smaak ervan.