E-mail is voor velen een noodzakelijk kwaad, wij gebruiken het echt voor iedere soort communicatie. Het is echter lastig om de intentie op te vangen waarmee iemand iets zegt over e-mail.
In e-mail lezen wij regelmatig dingen zoals ‘bij voorbaat dank’ en ‘ik kijk uit naar’. Sommige van deze worden specifiek gebruikt door bijvoorbeeld verkopers. In de lijst hieronder kun je vinden wat deze veel gebruikte zinnetje echt betekenen als ze terug te vinden zijn in een e-mail.
Bij voorbaat dank
Hiermee bedankt de afzender de ontvanger vast voor iets wat de ontvanger nog niet heeft gedaan en waar hij of zij ook nog niet mee akkoord is gegaan. Maar door dit te zeggen moet de ontvanger nu eigenlijk wel.
Ik zou je heel dankbaar zijn als..
Dit is een andere vorm van iemand van te voren bedanken. Het komt hier op hetzelfde neer, de afzender legt de druk bij de ontvanger om hetgeen waar hij of zij ‘dankbaar’ voor is uit te voeren.
Heb je interesse in..
Dit wordt vaak gebruikt als verkooppraatje. Door de vragen of de ontvanger wil leren over bijvoorbeeld ‘effectieve manieren om salarisverhoging te realiseren’ wordt de ontvanger is veel gevallen net genoeg geprikkeld om er daadwerkelijk op te reageren. Als men ja zegt op de vraag voelen zij zich eerder ‘verplicht’ om door te zetten met kopen, terwijl als men nee zegt kunnen zij het gevoel krijgen dat zij iets missen.
Ik kijk uit naar..
Ook dit is een manier om de ontvanger voor het karretje te spannen. Als de afzender bijvoorbeeld zegt ‘Ik kijk uit naar uw reactie’, dan probeert de afzender de ontvanger een actie te laten ondernemen, namelijk het reageren om de e-mail en als het even kan ook nog zo snel mogelijk.
Ik hoop dat je het niet erg vind..
Dit is een typische kwestie van ‘ik had eigenlijk vooraf toestemming moeten vragen’. De afzender heeft hierbij iets gepland of gedaan wat niet volledig aan hem of haar was om te beslissen. Het wordt echter op zo’n manier gebracht alsof de afzender niet meer terug kan.
Ik vroeg mij af..
Een uitgelezen manier om een ongemakkelijke vraag te stellen. De afzender durft het niet rechtstreeks te vragen maar vraagt het op deze manier toch.
Ik wil je niet lastig vallen
Fout.. dat wil de afzender wel.
Lees ook: 5 redenen waarom e-mail storend kan zijn
Ter informatie
Om dit aan te geven is een beetje overkill. Alles wat in het mailtje staat is als het goed is ter informatie, maar het wordt vaak nog even extra aangegeven als het om informatie gaat waar de ontvanger mogelijk niet vrolijk van word.
Voor als je het nog niet wist
Het kan handig zijn als je oprecht iets bent vergeten en op deze manier een herinnering ontvangt. In de meeste gevallen gaat het echter om een manier om de ontvanger met zijn neus op de feiten te drukken.