Toyota en Microsoft zijn gaan samenwerken in de vorm van een nieuw data analyse bedrijf genaamd ‘Toyota Connect’, met als doel het verenigen van internetdiensten en je auto maar dan wel zonder de bestuurder te overweldigen. Toyota Connect gaat gebruik maken van Microsofts cloud dienst Azure om data te analyseren om vervolgens diensten te realiseren voor bestuurders, bedrijven met wagenparken en zelfs dealers.
Veel nieuwe diensten
Het bedrijf gaat een aantal diensten leveren waaronder een stuur die tijdens het rijden de bestuurder zijn hartslag meet, een stoel die tevens een weegschaal is, vehicle-to-vehicle technologie die het mogelijk maakt dat twee auto’s met elkaar communiceren in geval van gevaarlijke situaties en een virtuele assistent die dankzij voorspellende analyses niet alleen kan bepalen waar de gebruiker heen gaat maar ook wat de beste route is om files te voorkomen. Ow ja, de assistent kan je dan ook een voorstel doen van restaurants langs je route die jouw favoriete kostje serveren.
Lees ook: De hybride auto, worden we daar nou blij van?
Aanvullende diensten die later verwacht worden zijn gericht op veiligheid. Je moet hierbij denken aan het verbinden van je auto aan een smart device in je huis of aan de infrastructuur van een stad, die er vervolgens voor zorgt dat je altijd in rustig verkeer terecht komt en de mogelijkheid hebt gratis te parkeren.
Een nieuwe trend
Zowel Microsoft als Toyota willen geen datums noemen over wanneer deze producten op de markt komen of meegeleverd in auto’s. Wat wel duidelijk is, is het feit dat alle producten die ze uit gaan rollen eerst in Noord Amerika uitkomen om vervolgens de rest van de markt op te gaan, aldus Microsoft. Het gezamenlijke bedrijf Toyota Connect laat een mooie trend zien van de laatste tijd, namelijk dat automakers steeds vaker iets willen doen met de data die ze verzamelen van bestuurders.
Lees ook: Dit zijn Goodyear’s autobanden van de toekomst
Kunstmatige intelligentie
Uiteraard kan Toyota niet achterblijven in de strijd om kunstmatige intelligentie. Het bedrijf heeft haar investeringen de afgelopen jaren in data, software ontwikkeling en kunstmatige intelligentie flink opgeschroefd in de afgelopen jaren. Toyota heeft ook laten weten dat ze in september 50 miljoen dollar gaan investeren in kunstmatige intelligentie in een samenwerking met Stanford University en het Massachusetts Institute of Technology.