Het gaat niet zo goed met Miitomo, Nintendo’s eerste mobiele game.
Nintendo
Fans waren verbaast en stiekem ook opgelucht toen Nintendo zijn eerste mobiele game aankondigde, Miitomo. Het Japanse bedrijf volgde altijd zijn eigen weg, wars van de trends van het moment. Dat leidde tot het gigantische succes van de DS en de Wii, maar ook tot het floppen van de WiiU. De opvolger van de DS, de 3DS deed het uiteindelijk nog relatief goed, maar het komt niet in de buurt van de hoogtij dagen van Nintendo. Dat heeft Nintendo nu dus gelukkig ook door. Het bedrijf heeft de komende twintig jaar nog genoeg geld in de kas om flops uit te blijven brengen, maar dat wil natuurlijk niemand. Daarom is het bedrijf al jaren bezig met een nieuwe revolutionaire en zeer krachtige console, de Nintendo NX, waarmee Nintendo weer andere ontwikkelaars achter hun console probeert te krijgen.
Ook gaat Nintendo films maken en wordt er een attractiepark geopend. De meest opvallende oplossing waar het bedrijf mee op de proppen is gekomen is echter het ontwikkelen van mobiele apps. Smartphones zijn de voornaamste reden dat de 3DS het zo moeilijk had, omdat mensen hun smartphone nou eenmaal altijd bij zich hebben en je er dus makkelijker op kan gamen. Begin dit jaar omarmde Nintendo eindelijk de situatie en kondigde het aan dat het verschillende mobiele apps en games uit zal gaan brengen. Geen complete spellen, daarvoor moet je nog steeds bij hun eigen apparaten zijn, maar wel echt leuke spelletjes waar je elke dag even mee bezig bent.
Lees ook: Nintendo’s Miitomo heeft al 1 miljoen gebruikers
Miitomo
Het eerste spel was Miitomo, in de eerste paar dagen meer dan tien miljoen keer gedownload. Miitomo is echter meer dan een game, het is een sociaal netwerk. Dat betekent dat de activiteit van terugkomende gebruikers zeer belangrijk is, en juist op dat vlak lijkt het nu mis te gaan voor het Japanse bedrijf. Miitomo blijkt namelijk in een spookstad te veranderen. Het is heel normaal dat games na de lancering de meeste gebruikers hebben en dat het erna alleen maar afneemt, vooral bij apps van grote ontwikkelaars zoals Nintendo. Juist voor een game als Miitomo is dat funest, want je hebt anderen nodig om een sociaal netwerk te kunnen gebruiken. Een onderzoeksbureau heeft Miitomo in de gaten gehouden en kwam tot de conclusie dat slechts een kwart van de 10 miljoen initiële gebruikers nu nog een keer per week de app opent.
Het wordt interessant om te zien wat Nintendo hier aan gaat doen, want met de kleine updates die ze nu uitbrengen met nieuwe kleding en wat nieuwe muziek krijgen ze niet de gebruikers terug. Wel wil ik een kanttekening plaatsen bij de data: juist bij de eerste apps van giganten als Nintendo zullen veel mensen gewoon even willen weten hoe het er uit ziet en hoe het werkt, om vervolgens het niet zelf actief te gaan spelen. Daar moet je dus wel rekening mee houden, al blijft het dan alsnog een zorgwekkende situatie. Ach, het is hun eerste app en er komen nog meer apps aan, dus wie weet kan Nintendo van zijn fouten leren.