Zolang wij ons kunnen herinneren rijden auto’s al op benzine of diesel. Decennia lang is dat de standaard geweest. De laatste jaren is er echter steeds meer kritiek op de manier waarop bestuurders met het milieu omgaan: dee uitgestoten CO2 draagt bij aan het versterkte broeikaseffect en zorgt voor roetvorming op gebouwen naast de wegen. Ook al worden de verbrandingsmotoren steeds zuiniger en efficiënter, het blijkt gewoonweg onmogelijk om de consument tevreden te stellen.
Daarom zijn veel autofabrikanten een nieuwe en veel zuinigere richting ingeslagen; de hybride auto. Dit soort auto’s beschikken niet alleen over een verbrandingsmotor, maar ook over een andere manier om de wielen draaiend te houden. In dit artikel kijken we naar voertuigen die elektriciteit als tweede krachtbron gebruiken.
In het segment van de hybride auto’s is er een onderscheid tussen twee “soorten” auto’s: de half-hybride auto’s en volledig hybride auto’s. Maar wat maakt een auto nou half of volledig hybride? Volledig hybride auto’s kunnen zowel op hun primaire als secundaire energiebron rijden. Een half hybride auto heeft daarentegen beide bronnen nodig om in beweging te blijven. In de markt van elektrische auto’s is er eigenlijk voor ieder wat wils. Een vrij bekend voorbeeld, door velen geliefd maar ook door velen uitgelachen, is de Toyota Prius. Toyota was met deze auto een van de eerste die de hybride auto voor het gewone volk bereikbaar maakte. Met een 1,8 liter benzinemotor is dit prima wagen, die meer dan genoeg te bieden heeft voor de doorsnee bestuurder.
Wie de Prius maar niks vindt en iets meer te besteden heeft, zal zich zeker thuis voelen in de nieuwe Audi A3 e-tron, die samen met zijn 1,4 liter benzinemotor een stevige 204 PK en 350 NM aan koppel produceert.Om te bewijzen hoe vergevorderd de hybride techniek is, hebben bedrijven als Ferrari en McLaren ook een hybride model geïntroduceerd. (in een beperkte oplage natuurlijk) McLaren verraste ons onlangs met de P1, een auto waar je oprecht bang van wordt. Zijn 3,8 liter V8 motor, die bijdraagt aan het totaal van 900 PK en 980 NM aan koppel, is een staaltje techniek waar je U tegen zegt. Auto’s van dit kaliber zijn echter voor velen van ons slechts iets om van te dromen. Toch kunnen wij dankzij Toyota, Volvo, Opel en vele anderen profiteren van een lage wegenbelasting en zeer weinig bijtelling.
En dan nu de hamvraag: worden we nou blij van elektrische auto’s? Mijn antwoord zou zijn: ja, ja dat worden we zeker. Het huidige aanbod aan deze zuinige auto’s mag dan nog niet zo breed zijn als het aanbod aan benzineslurpers, maar we komen steeds dichter in de buurt. Elk jaar worden er nieuwere, mooiere en goedkopere hybride modellen onthuld. Dat geeft mij het idee dat hybride techniek de techniek van de toekomst is.