De CES is elk jaar een fascinerende beurs, maar ook een zeer belangrijk ijkpunt. Het helpt concurrenten en consumenten om een idee te krijgen van hoe de toekomst eruit gaat zien. Bedrijven zoals Samsung, LG, Audi en Sony laten allemaal zien waar ze mee bezig zijn, waardoor we een goed beeld kunnen krijgen van wat de volgende grote trends gaan zijn. Wat heeft de Consumer Electronics show ons dit jaar geleerd over de toekomst?
De trend is duidelijk: The Internet of Things. Bedrijven zoals Samsung willen van je huis een interactieve en slimme omgeving maken, vol met sensoren en samenwerkende apparatuur, het liefst aangestuurd via je smartphone. Heb je boven nog een wasmachine draaien? Controleer even via een app op je telefoon hoe lang je wasje nog duurt, en zet gelijk even de verwarming wat hoger. Er mogen dan vele veiligheidsrisico’s op de loer liggen, het is duidelijk dat dit de richting is die we opgaan. Hypes zoals de smartwatches waarmee we overspoeld werden, kunnen allemaal hun eigen rol spelen in het slimme netwerk. The Internet of Things komt langzaam je huiskamer binnen, of je het nou wilt of niet. Denk aan alle reclame’s op tv, vol met slimme thermostaten en communicerende tv’s. Het is duidelijk dat elk bedrijf een graantje mee wilt pikken: Giganten zoals Samsung slokken kleine start-ups op, en presenteren hun uitvindingen als “The next big thing”.
De grote smartphone bedrijven kunnen niet lui achterover zitten, want je graantje meepikken is steeds lastiger: De slimme netwerken voor in je huis werken vaak alleen maar samen met producten van hetzelfde merk, wat het lastig maakt voor kleine bedrijven om mee te vechten voor de aandacht van de consument. Bedrijven zoals Nvidia snappen dat maar al te goed, en nemen een slimme beslissing: In plaats van zelf de slimme producten te maken, leveren ze de chips waarop de producten draaien. Van de week kon je erover lezen op Geekly.
Nvidia is niet de enige: Autobedrijven gaan meer op techbedrijven lijken dan ooit, en bedrijven zoals Sony leveren maar al te graag onderdelen, zoals nieuwe sensoren. De keynotes van Sony zijn dan ook niet zo zeer gericht op jou, de consument, maar meer op bedrijven als Ford en Toyota, die allemaal ergens hun sensoren vandaan moeten halen. De afgelopen tien jaar draaiden duidelijk om smartphones, tablets en alle toepassingen die erop te vinden zijn. Het is al jaren duidelijk dat de baanbrekende innovatie in die hoek al lang verdwenen is, en het is dan ook verfrissend te zien waar we in de toekomst mee te maken gaan krijgen.