Xiaomi heeft vorig jaar 60 miljoen apparaten verkocht, versloeg Samsung als meest verkopende smartphone producent in Japan, en staat in de top drie meest succesvolle smartphone bedrijven ter wereld. Toch kent bijna niemand het bedrijf, ondanks het immense succes van Xiaomi. Het bedrijf wil de rest van de wereld gaan veroveren met haar spotgoedkope smartphones en tablets, die bekend staan om de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Hoe houdt Xiaomi haar smartphones zo goedkoop zonder in te leveren op kwaliteit? Wij namen een kijkje.
Eerst even wat cijfers: Apple’s nieuwste iPhone modellen en Samsung’s nieuwste smartphones kosten vaak meer dan €800 zonder abonnement. De één vindt het veel geld, de ander vindt het heel normaal voor een apparaat wat je zo vaak gebruikt. Mensen met een telefoon van Xiaomi zullen je uitlachen: De top smartphones uit Xiamoi’s “Mi“-serie worden verkocht voor rond de €260, met als uitschieter naar boven de nieuwe Mi Note Pro, met een prijskaartje van €400. De telefoons uit de budgetlijn van Xiaomi, genaamd Redmi, kosten vaak slecht €99. Nu zul je denken: Ja leuk, maar dan heb je waarschijnlijk slecht werkende en lelijke telefoons. Toch bewijzen bedrijven als Oneplus dat dat helemaal niet hoeft, en Xiaomi maakt haar beloftes helemaal waar: De meeste Mi telefoons worden tot nu toe goed ontvangen door critici, en krijgen zelfs meer software-updates dan de gemiddelde Samsung telefoon. Hoe is het mogelijk?
Vele theorieën doen de ronde op het internet, maar het is nog steeds niet duidelijk hoe Xiaomi het nou doet. Gelukkig kwam daar deze week verandering in, want Xiaomi’s internationale vice-president, Hugo Barra, gaf eindelijk uitleg in een interview met TechCrunch. Barra liet weten dat het allemaal draait om je portfolio:”We houden onze portfolio klein, en blijven smartphones voor een langere tijd aanbieden”. Het is bekend dat Xiaomi haar telefoons heel lang blijft verkopen en ondersteunen, en er zelfs soms kleine getweakte versies uitkomen van oudere telefoons. Op die manier halen ze het maximale uit alle moeite en geld die er in de ontwikkeling van een telefoon gestoken moet worden, en houden ze de risico’s klein. “We blijven elke telefoon meer dan twee jaar zelf verkopen en ondersteunen, en elke telefoon krijgt meestal drie prijsverlagingen.” Waarom dit essentieel is? Xiaomi kan de bedrijven die onderdelen aanleveren een contract voor een langere termijn aanbieden, wat leidt tot grotere kortingen voor de smartphone producent. Die kortingen leiden dan gelijk weer tot prijsverlagingen, in plaats van enkel extra winst voor Xiaomi.
“We houden de componenten in onze producten zo veel mogelijk hetzelfde, wat ons grote kortingen oplevert en leidt tot minder duur onderzoek.” Bedrijven als Samsung brengen elk jaar tientallen soorten telefoons uit, in alle soorten en maten, wat de telefoons an sich duurder maakt qua onderzoek en onderdelen. Barra is daar dan ook duidelijk in: “Wij maken het verschil door efficiënt met ons portfolio om te gaan, en niet enkel telefoons tegen de muur te gooien tot er ééntje succesvol is”. Een andere belangrijke factor is Xiaomi’s marketing, die grotendeels online plaatsvindt, terwijl bijvoorbeeld Apple miljoenen steekt in celebrities die hun apparaten aanprijzen.
Het bedrijf heeft grote plannen voor dit jaar, en wil wereldwijd gaan verkopen. Op dit moment is het al mogelijk om Xiaomi’s telefoons en tablets online te kopen, maar het kost aardig wat om de telefoons te importeren, en de koopervaring is niet ideaal. De telefoons draaien wel op een Engelse versie van Android, dus als je zou willen zou je Xiaomi’s telefoons gewoon kunnen gebruiken. Het bedrijf is al bezig met experimenteren, en het is duidelijk dat de vraag groot is: Binnen korte tijd waren ze door hun voorraad heen in Indië. Xiaomi verwacht dit jaar meer dan 100 miljoen telefoons te gaan verkopen, wat haalbaar is als het bedrijf zo doorgaat. Loop jij binnenkort rond met een Xiaomi telefoon?