Het was al langer bekend dat Valve iets met virtual reality ging doen tijdens de Game Developers Conference van dit jaar, maar toen we het product te zien kregen was het toch een verrassing. Het bedrijf gaf meer details vrij dan we verwachtten, en de eerste ervaringen zijn al beschreven door journalisten. Is de Vive, Valve’s en HTC’s nieuwe VR-headset, de toekomst van Virtual Reality?
Laten we gelijk met de feiten beginnen:er komt deze lente al een developers edition uit van de Vive, en Valve belooft zelfs dat consumenten dit jaar al met hun headset aan de slag kunnen. Dat is groot nieuws, want het kenmerk van alle Virtual Reality headsets lijkt te zijn dat ze nooit uit gaan komen voor de gemiddelde gamer. Hoe lang wachten we al wel niet op de Oculus Rift, en wanneer komt de headset van Sony uit? Het is fijn om eindelijk zeker te weten dat we een Virtual Reality headset in onze handen gaan krijgen, in plaats van constante beloftes en krakkemikkige developer kits.
Valve is dan ook één van de weinige bedrijven die een headset mainstream kan maken. Ze hebben enorme macht op het gebied van pc-gaming, met hun eigen online game-winkel/client Steam. Een probleem van bijvoorbeeld de Oculus Rift is dat het lastig is goede games te vinden. Valve kan dat probleem met gemakkelijk tacklen door Steam. Valve heeft ook een goede band met vele ontwikkelaars, wat zal zorgen voor een goede ondersteuning. Het is indrukwekkend wat Valve voor elkaar heeft gekregen: vanuit het niks een fantastische VR-headset aankondigen, met een release-datum en ondersteuning. Geen loze beloften, maar een product.
Over de hardware is al vrij veel bekend: de twee schermpjes in de headset hebben een resolutie van 1200×1080, met een refresh rate van 90 frames per seconde. Om ook echt op die resolutie en die framerate te kunnen draaien zul je een sterke pc nodig hebben, maar als je dat eenmaal lukt zul je prachtige beelden kunnen zien. Er zijn zelfs geruchten dat de schermen in de Vive om je hoofd heen zitten, in plaats van alleen recht voor je ogen. Het gaat interessant worden om te zien wat dat betekent voor de ervaring va de gebruiker.
Het bijzondere aan de Vive is dat je gewoon rond kan lopen terwijl je gamed, mits je “Steam VR base stations” hebt, die je locatie tracken. Dat schept veel mogelijkheden voor game-ontwikkelaars, en het wordt interessant om te zien hoe ze er gebruik van gaan maken. Ter vergelijking: bijna elke andere Virtual Reality bril vereist dat je helemaal stil op een stoel blijft zitten. Hoe HTC precies wil oplossen dat mensen tegen muren aan lopen is nog niet bekend, een problemen wat veel andere Virtual Reality initiatieven nekte.
Het is duidelijk dat Virtual Reality nu eindelijk de huiskamers van consumenten binnen gaan dringen. Ook Sony kondigde vandaag nog aan dat ze de Morpheus, een Virtual Reality headset, op meerdere vlakken hebben aangepast, en dat ze zeer binnenkort een releasedatum kunnen gaan aankondigden. De Morpheus heeft nu een OLED-scherm, in plaats van LCD, en een gebruikersvriendelijker ontwerp. Het moge duidelijk zijn: Virtual Reality komt eraan!