Google gaat mobielvriendelijke sites veel hoger zetten in de zoekresultaten vanaf 21 april. Dat geldt voor iedereen in de wereld. Volgens Google zal de maatregel een groot ‘impact’ hebben. Mobiel vriendelijkheid in zoekresultaten die vorig jaar werd getest bij een aantal mensen, wordt dan namelijk een veel belangrijker factor voor het ranken in Google.
Mobielvriendelijk oftewel Responsive wil zeggen dat het geoptimaliseerd is voor alle apparaten; Tablets, Smartphones etc. Dat wilt zeggen dat de Webdeveloper responsive design heeft toegepast op de website, waardoor de website zich aanpast naar het scherm van de gebruiker.
Dat Google deze stap zet is niet geheel verwonderlijk, na het invoeren van het ‘mobielvriendelijke label’ door Google, lees dat artikel hier. Met die stap probeerde zij webbeheerders al te stimuleren hun website te optimaliseren voor mobiel gebruik.
Een mobiele website is dan ook echt bedoeld voor het “aanklikken met je duim”. Je zoekt bijvoorbeeld met je iPhone of Android toestel, dan komen de mobielvriendelijke websites als eerst in de zoekresultaten. Vanaf 21 april is het dus ook echt een “must” om een responsive website te hebben dat zich aanpast aan het scherm van de gebruiker.
Test jouw website
Je kan eenvoudig je website testen op mobielvriendelijkheid. Door hier te klikken kan jij jouw website testen. Vul eenvoudig je website in en druk op “Analyseren”. Vervolgens kan jij een groen of rood balk zien na het testen. Groen is mobielvriendelijk en rood dat raadt je vast al, niet mobielvriendelijk.