Het was slechts een kwestie van tijd voordat Google haar eerste echte winkel zou openen. Google heeft op 5 maart in Londen de deuren geopend van de eerste fysieke Google winkel en ondanks dat dit de eerste winkel is, heeft het bedrijf de opening erg stil weten te houden. Dit was een bewuste keuze omdat Google eerste zeker wou weten dat de winkel goed zou draaien.
Het stil houden van de opening was eigenlijk makkelijker dan je zou verwachten. Niemand verwacht namelijk een Google winkel en al helemaal niet als deze bij een bestaande computerwinkel in zit.
Ergens is het vreemd te noemen dat Google de opening van haar eerste winkel zo stil heeft geprobeerd te houden, gezien de grootte van het bedrijf en de herrie die ze normaal maken bij een nieuwe product of concept. Vooral als je kijkt naar de concurrenten van het bedrijf. Apple heeft haar vlaggenschip-winkel naast het drukste metro station van Londen geplaatst en Samsung zit een stukje verderop aan de drukte winkelstraat van Europa. Maar Google, nee Google niet, zij starten hun eerste winkel als onderdeel van een grotere tech-zaak.
Mooie producten, relaxte setting
De winkel zelf is mooi en clean ingericht. Tafels met tablets en telefoons zijn omringd met comfortabele banken en stoelen, zodat de bezoeker op zijn gemak kennis kan maken met de producten van Google. “De snelheid waarmee onze apparatuur zich ontwikkeld is ongelofelijk, maar toch blijven we de spullen al jaren op dezelfde manier kopen. In de Google winkel, willen we mensen een plek bieden waar ze kunnen spelen, experimenteren en leren wat Google te bieden heeft.”, aldus James Elias (de marketing director van Google in het Verenigd Koninkrijk).
Wanneer je door de winkel kijkt kun je helemaal los gaan op de nieuwste Chromebooks, de Moto 360, LG G Watch R om Android Wear te testen en de Nexus serie (tablet en smartphone). Jammer genoeg is de Google Glass niet aanwezig.
Extra awesomeness
De winkel is natuurlijk niet enkel om de producten van Google te showen. In de Google winkel wordt je namelijk continu geconfronteerd met het experimentele en ‘fun’ gevoel wat Google in al haar producten, diensten en communicatie terug laat komen. Zo is er een grote muur aanwezig waar je je eigen versie van de Google Doodle kan maken, dit zou in de klinische setting van een Apple store nooit passen.
Verder is er nog een gigantische gebogen scherm aanwezig waar je met een joystick Google Earth kan verkennen, terwijl je ook nog eens alles leert over Google’s Chromecast.
Pièce de résistance
Ok ok, pièce de résistance is misschien iets overdreven maar dit is wel één van de dingen binnen de winkel waar ik het meest enthousiast van kan worden. Google staat namelijk bekend om een bepaalde speelsheid, wat overal in terug komt. Zo ook in de etalage van de winkel, hier staat namelijk een gigantische machine/constructie wat het Google logo moet voorstellen. Deze constructie is gemaakt uit diverse huishoudelijke artikelen en het is voorzien van een groot wiel, waar de bezoeker aan moet draaien om alles in werking te zetten.
Niet uniek, wel leuk
James Elias vertelde in een interview: “Wij denken dat dit een zeer unieke try-before-you-buy ervaring is.” Ergens heb ik het gevoel dat ik hem uit zijn droom moet helpen, want uniek is het zeker niet. Ook is hun stap niet zo moedig te noemen als de stap die Samsung en Apple hebben gezet, om op een echte pittige locatie te beginnen.
Wel wil kwijt dat de fun-elementen door de hele winkel heen, ervoor zorgen dat de Google shop een leukere winkelervaring biedt dan haar concurrenten. Toch zal Google nog aardig wat telefoons, tablets en andere gadgets moeten produceren om een hele winkel te vullen. Oh, meer fun-elementen, dat ook!