Battlefield: Hardline
Battlefield Hardline komt bijna uit, een verschuiving in de grootse shooter-serie van EA. Het is de eerste grote stand-alone Battlefield game die sinds jaren uitkomt, ontwikkelt door Visceral Games, de ontwikkelaar van Dead Space. De geprezen ontwikkelaar heeft eerder meegewerkt aan multiplayer-maps voor eerdere delen, en hielp mee aan de Single Player van Battlefield 4. De reden om voor Visceral Games te kiezen is dat voor het eerst in tijden de Single Player van een Battlefield game de voornaamste focus lijkt te zijn, in plaats van de Multiplayer. Je speelt de rol van een detective, Nick Mendoza, terwijl je onderzoek doet naar de bendeoorlogen tussen drugsbendes in Miami. Heel iets anders dus dan de militaire setting die we zo gewend zijn, en een verfrissende benadering van een oude serie. Weet Visceral Games de Battlefield-serie nieuw leven in te blazen, of was het een grove fout om te focussen op de Single Player? We vatten de reviews van de grootste game-sites samen, om zo een beeld te vormen van hoe goed Battlefield: Hardline nou echt is. De game is 19 maart beschikbaar voor PC, PS3, Xbox One, Xbox 360, en de Playstation 4.
IGN: Positief
Voor onze review hebben we Hardline gespeeld tijdens een EA event, en in ons eentje, voor de release. Maar, omdat Battlefield’s speelbaarheid enorm afhangt van stabiele multiplayer servers, wachten we met het geven van een cijfer, en zullen we onze mening door middel van updates aan jullie geven. Op die manier kunnen we testen hoe de speelervaring is in de “echte” wereld. De zeven uur durende Single Player van Hardline is net zo leuk om stealthy te spelen als rondrennend terwijl je alles aan gort schiet. Voor je het slachtveld op rent kan je een gebied scannen en bijanden, explosieven en alarm systemen taggen. Het geeft voldoening om een groots plan te bedenken en dat vervolgens uit te voeren. De humor en memorable karakters maakten de Single Player een genot om te spelen, ondanks een paar mankementen. De multiplayer is fris door de nieuwe wapens en gadgets, zoals een grappling hook en ziplines. De nieuwe modes zijn leuk om te spelen, en maken de dertien jaar oude multiplayer nog hectischer.
Gamespot: 7
De lage moeilijkheidsgraad van de stealth-missies in de campagne en de bereidheid van vijanden om alleen al bij het horen van “Freeze!” op te geven is soms komisch, maar dat zal niet de bedoeling van Visceral (de ontwikkelaar) geweest zijn. Zelfs in Battlefield: Hardline is de multiplayer het hart en de ziel van de serie. Het is niet lang geleden dat de mogelijkheid om uit een gevechtsvliegtuig te springen en naadloos verder te kunnen vechten te voet enorm ontzagwekkend was. Dat is de reden dat veel gamers zich aangetrokken voelden tot de Battlefield serie, en Hardline heeft veel van dat soort momenten. Je kan in een chopper spawnen, doelen op de grond neerhalen, en dan met een parachute uit de chopper springen zodat je een gemarkeerde auto kan veroveren. Dit is niet Iwo Jima of een Arabisch olieveld, maar het is nog steeds puur Battlefield.
Eurogamer: Single Player Impressie
De Single Player van Battlefield is altijd al een beetje een ongemakkelijk gedeelte geweest, en de campagne van Hardline zal voor de meesten ook niet de reden zijn om de game te kopen. Dat maakt de oppervlakkige natuur van de Single Player echter niet minder teleurstellend. Er zijn een paar sprankjes van goede ideeën die echt de game een unieke twist hadden kunnen geven, maar deze ideen zijn of onderontwikkeld, zoals de Case Files, of verlamd door de simpele AI en lineaire natuur van de game. Waarom je de Single Player dan toch moet spelen? Als je de missies van de campagne voltooid krijg je Battlepacks, power-ups die je in de multiplayer kan gebruiken, of patches en camos voor je wapens. De multiplayer lijkt na een paar dagen testen al veelbelovender dan de Single Player.
Polygon: 7 (Voorlopige review)
Op gebieden waar Battlefield altijd al heeft geëxcelleerd en geïnnoveerd, presenteert Hardline experimenten, in plaats van verfijningen en verbeteringen. Het resultaat is een multiplayer die al snel vertrouwd aanvoelt. Maar de campagne, al lijkt de game zelf ook niet te weten wat het precies wil zijn, is interessanter en zeker beter dan alle Single Players van de Battlefields van de afgelopen jaren. Het resultaat is een game die tegelijkertijd meer en minder is dan zijn voorgangers.
USgamer: 3.5/5
De Single Player start veelbelovend, maar verandert al snel in een vrij zwakke stealth game waarvan de actie erg hit or miss is. De Multiplayer is de kracht van Battlefield: Hardline, in het speciaal als je de kleinere maps speelt, waar de actie echt spannend en intens is.