Twitter en Facebook gaan steeds meer op elkaar lijken. Twitter heeft namelijk de stap gezet om video advertenties automatisch te laten afspelen in de tijdlijn.
Verdienmodel
Deze functie zal eerst getest moeten worden, maar dat hij eraan komt lijkt bij deze al wel zeker. Eerder dit jaar schreven wij al over de inlijving van Niche door Twitter. Dit kwam neer op een beter verdienmodel met behulp van bekende Twitteraars, waarschijnlijk viel het verdienmodel nog tegen als het gaat om hoe vaak deze advertenties ook daadwerkelijk bekeken werden.
Lees ook: Word een wereldster op Twitter
Facebook heeft in 2013 al een soortgelijke functie gepresenteerd waar video’s automatisch gaan afspelen als de gebruiker er langs scrollt. Op Facebook gebeurd dit niet alleen met advertenties, maar met al het videomateriaal dat op de tijdlijn te vinden is. Op dit sociale platform kan de mobiele gebruiker in ieder geval nog kiezen of hij/zij deze functie inderdaad aan wilt hebben. Dit kan nogal een flinke impact hebben op je mobiele databundel als er geen optie komt om dit uit te zetten bij Twitter.
Momenteel worden er geringe tests uitgevoerd voor iPhone en iPad gebruikers in de Verenigde State. De één krijgt hierbij de volledige video te zien bij het langs een video scrollen, de ander krijgt een 6 seconde durende preview te zien tot de video aangeklikt wordt. In beide gevallen blijft het geluid achterwege tot de gebruiker besluit de video te bekijken, wat ook weer overeenkomt met de functie die Facebook ook heeft.
Twitter’s Vines zullen nog niet bij de tests getoond worden, al is dit wellicht later wel het plan. Tot die tijd zullen er gesponsorde video’s getoond worden van derde partijen.
Voor de gebruiker heeft dit geen toegevoegde waarde, in tegendeel zelfs, maar dat Twitter met vlagen in zwaar weer verkeerd mag duidelijk zijn. Dit is wellicht de manier waarop zij een stabiele koers kunnen gaan varen.