Auto-ongelukken komen dagelijks voor. De ergste zijn de ongelukken op de snelwegen: inhalende auto’s die van rijstrook wisselen terwijl er geen strook vrij is, en chauffeurs die zitten te slapen achter het stuur. Dit gebeurt dagelijks met alle gevolgen van dien. Goed op je spiegels letten is een oplossing, maar soms zie je gewoon wat over het hoofd en kan het toch mislopen. Wat is dan wel een goede methode om fatale aanrijdingen te voorkomen? Een methode die niets over het hoofd ziet, die altijd werkt? Is het wel mogelijk zo’n systeem te maken? Mercedes-Benz heeft het antwoord gevonden.
De hoogste prioriteit bij Mercedes-Benz is op dit moment de veiligheid van de passagiers. Het bedrijf heeft vele systemen en functies toegepast om haar wagens zo veilig en comfortabel voor de consument te maken. Alleen is het niet altijd mogelijk om de auto tegen alle soorten ongelukken en gevaren te beschermen. Een van de meest voorkomende gevaren waarvoor er op de markt nog geen werkende oplossing is bedacht is toch echt een aanrijding tijdens het wisselen van de rijbaan op bijvoorbeeld een snelweg. In deze situatie is vaak het geval dat een andere auto niet gezien wordt omdat deze zich in de dode hoek bevindt. Het bedrijf is begonnen met een oplossing bedenken voor het missen van een wagen in de dode hoek. Als dat systeem goed werkt kan er op basis van de resultaten van dat systeem een werkende uitbreiding worden gemaakt.
Autogigant Mercedes-Benz kwam in 2012 met de zogeheten Active Blind Spot Assist. Voertuigen die met dit systeem zijn uitgerust hebben tientallen sensoren en radars die de omgeving scannen. Als er een andere auto zich in de dode hoek of aan de zijkant van de auto bevindt, gaat er een klein gevarendriehoekje branden in de buitenspiegel van de bestuurder. Hij weet dan dat de kust niet veilig is. Als de bestuurder dit negeert en toch van baan veranderd, zal de auto de wielen van de tegengestelde richting remmen. Twee wielen die langzamer draaien dan de andere kant zorgen voor een terugsturend effect. De auto stuurt als het ware terug op de baan om zo niet van baan te verwisselen.
Lees ook: 5 opmerkelijkste auto’s op de autoshow van Genève.
Mercedes-Benz verwacht om op deze manier fatale ongelukken te voorkomen. In voertuigen die na 2012 geproduceerd worden zal het systeem standaard geplaatst worden. Of het mogelijk is om dit systeem los te verkrijgen en alsnog in een wagen te laten installeren is niet bekend.