Door de klimaatsverandering stappen veel autofabrikanten over op electrische of hybride auto’s. Alleen wordt er gedacht dat elektrische of hybride sportauto’s relatief saai zijn. Krijg je dezelfde lol en passie met een hybride auto als met een benzine auto? McLaren heeft het antwoord, de P1.
Motor
Hybride auto’s hoeven niet perse een slome wagens te zijn die maar 3 cilinders in de aanbieding hebben. McLaren produceerde in het jaar 2013 een hybride auto met maar liefst 8 cilinders die werden versterkt door twee gigantische turbo’s. De V8 motor met turbo’s produceert 727pk. Dit is dezelfde V8 motor die gebruikt is in de McLaren MP4-12C. Naast een ‘simpele’ V8 motor is er een iets complexere elektromotor aan het project toegevoegd die maar liefst 176pk levert. Al met al produceert deze combinatie een totaal vermogen van, hou je vast, 903pk!
Principe omgekeerd
Tot aan de dag van vandaag was het doel van een hybride auto om milieubewust te zijn en de auto soepeler te maken. Echter heeft McLaren voor de P1 dit principe geheel ondersteboven gegooid. De elektromotor maakt de auto wel een stuk zuiniger maar totaal niet soepeler. De elektromotor heeft op zichzelf alleen maar een bereik van slechts 10kilometer. Maar het hoofddoel van de P1 was niet om volledig elektrisch te rijden maar hybride. De P1 gebruikt de elektromotor om zijn V8 motor bij te staan bij de krachtaanvoer. De elektromotor werkt het hardst wanneer de V8 het zwakst is, bijvoorbeeld tijdens het opspoelen van de gigantische turbo’s. Verder versnelt de elektromotor de acceleratie enorm en kan de slimme computer altijd bepalen welke versnelling of hoeveelheid kracht op elk moment vereist is.
Aerodynamica
Bij het ontwerpen van de P1 is erg goed nagedacht over het aerodynamisch maken van de auto. De ietwat vreemde vorm van het chassis van de auto heeft natuurlijk een reden: zo goed mogelijk de wind rond de auto te laten glijden. De grote spoiler achterin vormt een belangrijke bouwsteen voor de auto. Deze spoiler gaat precies als de spoiler van de Bugatti Veyron op en neer op een bepaalde snelheid of remkracht. Als de spoiler op een vaste positie vastgezet zou worden zou deze op hoge snelheden dermate veel neerwaartse kracht produceren dat de achtersuspensie volledig zou inklappen. De achterdiffuser van de auto is in een erg speciale vorm gemaakt. Door de uitlaat op deze plek te plaatsen zorgt het verschil in luchtdruk ervoor dat de ruimte net onder de uitlaat een lagere druk heeft dan de rest van de auto. Op deze manier wordt de auto als het ware vooruit gezogen. Bizar eng en slim!