Ok, stel je voor. Je hebt net een paar biertjes gedronken en een shotje (misschien wel twee) maar je vind het wel welletjes en gaat naar huis. Je loopt naar je auto en probeert hem te starten maar.. Huh? De auto wil niet starten en zegt eigenlijk “Doe het zelf maar”. De auto heeft namelijk vastgehouden dat je teveel gedronken hebt en zal niet starten totdat jij weer een beetje nuchter bent.
Het komt erop neer dat een apparaatje in de auto een ademmonster heeft genomen toen je aan het instappen was. Ook is het mogelijk dat de hoeveelheid alcohol in je lichaam is gemeten toen je op de startknop van je auto drukte. Het systeem dat dit moet gaan doen heeft de DADSS (Driver Alcohol Detection System for Safety) en werd afgelopen week gedemonstreerd door een aantal ambtenaren in Washington D.C.
Dit is de toekomst
“Rijden onder invloed zorgt voor één dode per 58 minuten in Amerika. Dit is onnodig en kan voorkomen worden. De technologie die nodig is om dit te voorkomen is dichterbij dan ooit en kan bij wijze van spreken de sleutels afpakken van dronken bestuurder voordat ze iemand kunnen verwonden of doden”, aldus Mark Rosekind (hoofd van de National Highway Traffic Safety Administration). Hij hoopt dat deze technologie binnen nu en 5 jaar aanwezig zal zijn in voertuigen.
Ook Colleen Sheehey-Church (voorzitter van Mothers Against Drunk Driving) is enthousiast en zegt “Dit is de toekomst waarin dronken bestuurders geen auto aan de praat kunnen krijgen”.
Huidige technologie ontoereikend
Het is niet zo dat we op dit moment geen preventiemiddelen hebben voor bestuurders die bekend staan voor het rijden onder invloed. Het alcoholslot is namelijk een redelijk vaak ingezette methode waarbij de bestuurder in een slang moet blazen voordat de auto gestart kan worden.
De DADSS werkt veel geavanceerder en neemt een ademmonster uit de lucht wanneer de bestuurde instapt. Wanneer er teveel alcohol aanwezig is doet de auto niks meer en zal dit ook niet doen totdat de bestuurde nuchter is.
Verschillende methodes
De meest besproken methode is een ademmonster tijdens het instappen en volgens de website van DADSS kan het systeem onderscheid maken tussen de adem van de bestuurder en die van eventuele bijrijders. Een andere methode meet de hoeveelheid alcohol wanneer je het stuur aanraakt of de pook door middel van een infrarood meting.