Het is alweer een tijdje geleden dat Ello, het reclamevrije Facebook alternatief, ter sprake kwam of überhaupt iets nieuwswaardig had maar vandaag mogen we weer. Ello heeft namelijk haar mobiele app voor iOS uitgerold, 8 maanden na het lanceren van het platform zelf.
Vertraagde release
In eerste instantie ben je geneigd te denken “Pffff, dat heeft lang op zich laten wachten”, maar als we bestuursvoorzitter Paul Budnitz moeten geloven is het een bewuste keuze geweest zo lang te wachten met de app en zo ook de release voor Android en Windows die later deze zomer verwacht worden.
“Een social media platform oprichten is een beetje als het geven van een feestje, terwijl er niemand aanwezig is. We wilden er zeker van zijn dat de eerste leden van Ello ook de mensen zouden zijn die de toon van het platform zetten op de juiste manier“, aldus Paul Budnitz. Ello is gestart als een besloten social network met ongeveer 90 leden die klaar waren met het verzamelen van data op andere platformen. Volgens Budnitz zijn de meeste gebruikers artiesten.
Lees ook: 5 manieren om je Android batterijverbruik te verminderen
Data data data
Voor wat betreft datamining en social media is er bijna geen voorbeeld te noemen van een platform dat geen data verzameld en verkoopt. Daarom kunnen we Ello ook als frisse wind beschouwen over het social media platform, zij verkopen namelijk geen data aan derde partijen.
Mocht je je trouwens afvragen of Ello nou de moeite waard is en of er nou veel mensen zijn die gebruik maken van het platform, dan moet je nog even wachten op een antwoord. Budnitz wil namelijk totdat Ello beta af is geen exacte getallen noemen. Wel geeft hij aan dat het aantal gebruikers in de miljoenen loopt waarvan de helft in de V.S. zitten en de andere helft afkomstig zijn uit landen als Engeland, Duitsland, India, Brazilië, Frankrijk maar vooral Japan.
E-commerce functionaliteiten
Later dit jaar gaat Ello een volgende feature uitrollen, namelijk een e-commerce functionaliteit. Met deze feature kunnen gebruikers via Ello zaken verkopen. Je maakt een foto, tekent een vakje om het te verkopen object heen en hangt er een prijs aan. Wanneer het artikel verkocht wordt, pakt Ello een klein percentage aan transactiekosten want ja, uiteindelijk moet bij Ello ook het licht branden.