Ok ok ok, Facebook kijkt altijd wat je doet, dat is niks nieuws. Ook het bepalen van wat je in je news feed ziet aan de hand van de likes, reacties en shares die jij uitdeelt is niks nieuws. Maar Zuckerberg en zijn team van vrolijke boekaniers gaan een stapje verder, je hoeft video’s namelijk niet langer te liken of te delen om Facebook te laten weten wat jij leuk vind.
Facebook heeft maandag bekend gemaakt dat het gebruik zal maken van de meer subtiele data-triggers (om het maar een naam te geven). Ze gaan namelijk in de gaten houden of je de volume van een video harder zet of wanneer je besluit een video full-screen te kijken. Wanneer je dit doet, is dat voor Facebook een hint om meer van dat soort content op je news feed te zetten.
Op verzoek van…
Zoals gewoonlijk heeft Facebook een verklaring voor deze andere werkwijze en ook zoals gewoonlijk komt deze feature eigenlijk van de Facebook gebruikers zelf als verzoek… “Veel mensen hebben ons laten weten dat ze het leuk vinden om video’s te bekijken op hun news feed maar vaak geen zin hebben om deze dan te liken of te delen. Stel je voor dat je een video hebt gezien van een non-profit organisatie die je volgt en je vond het erg leuk, maar je voelt je niet genoodzaakt deze te liken dan weten wij niet of dit tot jouw voorkeuren hoort“, aldus Facebook Engineering Manager Meihong Wang en Software Engineer Yue Zhuo.
Lees ook: Facebook account niet meer verplicht voor Messenger
Oftewel, Facebook wil voorkomen dat je per ongeluk leuke content mis loopt. Wanneer jij dus het volume harder zet krijg je binnenkort meer van dat soort content te zien. Deze update zal komende weken uitgerold worden door Facebook. Het bedrijf verwacht geen grote veranderingen voor het bereik van Facebook pagina’s.