Elmo?
Volgens een recent onderzoek kunnen baby´s al heel snel abstracte relaties begrijpen, zoals “hetzelfde” en “verschillend”. Dat is opzich al interessant, maar uit dat zelfde onderzoek blijkt ook dat baby’s die abstracte relaties kunnen begrijpen voor ze kunnen praten. Dit wijst erop dat de bouwstenen voor menselijke intelligentie al heel vroeg ontwikkeld worden, en dat taal geen vereiste is om toch die relaties te realiseren.
Dr Alisa Ferry van de Scuola Internazionale Superiore Di Studi Avanzati (een hele mond vol) wilde het ontstaan van relationeel denken in baby’s onderzoeken, en Dr Ferry en haar collega’s van het Engelse Northwestern University voerden daarvoor verschillende tests uit met zeven jaar oude baby’s. Het begrijpen dat iets hetzelfde of verschillend is is de simpelste vorm van relationeel abstract denken, en is daarmee waarschijnlijk ook het eerste dat een baby leert. De onderzoekers gaven baby’s steeds of twee Elmo-poppen, of een Elmo-pop en een kameel-knuffel.
Vervolgens hebben ze onderzocht hoe lang de baby’s naar de voorwerpen keken, met verrassende resultaten: de baby’s keken langer naar veranderingen. Dus als ze eerst een paar dezelfde objecten te zien kregen, en vervolgens een paar met twee verschillende objecten, dan keken ze duidelijk langer naar het tweede paar. Ook als er andere objecten werden gebruikt keken de baby’s keer op keer langer naar de nieuwe situatie. Ze hebben dus door wanneer de relatie verandert, en ze leren net zoals oudere kinderen en volwassenen: als ze meerdere voorbeelden hebben gekregen van een bepaalde relatie worden ze sneller in het herkennen van die relatie. De baby’s konden al na zes voorbeelden nieuwe relaties leren, wat veel sneller is dan andere primaten. Hier kun je meer lezen over het interessante onderzoek.