Facebook is altijd al druk bezig geweest met het zoeken en aftasten van mogelijkheden, om een nog groter bereik te creëren. Samen met de wens om te groeien, heeft Facebook ook nog steeds de uitgesproken wens om meer te zijn dan alleen een sociaal platform. Daarom is Facebook begonnen om een nieuwe feature te testen, een feature waar veel (grote)bedrijven al een tijdje om vragen/smeken. Namelijk de mogelijkheid om rechtstreeks te shoppen op een bedrijvenpagina, zodat gebruikers niet van Facebook weg hoeven te navigeren om daadwerkelijk een product te kopen.
Nog in bèta
Facebook heeft nieuwssite Buzzfeed News verteld dat ze de feature aan het testen zijn die ervoor gaat zorgen dat Facebook gebruikers direct kunnen bestellen op de Facebookpagina van een bedrijf. Op die manier hoeft de gebruiker Facebook niet te verlaten. Op dit moment is de feature nog in een hele jonge bèta fase waarbij enkel een aantal grote merken de feature mogen testen. Welke merken dit zijn wil Facebook niet zeggen.
Verdienmodel en uitbreiding
Het lijkt erop dat deze feature later door Facebook nog op andere plaatsen toegepast gaat worden, waarbij je moet denken aan groepen, sportteams en beroemdheden. Voor wat betreft het verdienmodel, er is nog geen intentie om een direct verdienmodel toe te passen. Facebook houdt zelf dus niks over aan de transacties die plaatsvinden via de shops. Indirect is het natuurlijk zo dat des te meer er verkocht gaat worden via deze shops, des te meer Facebook gaat verdienen via advertenties.