Vanaf april van dit jaar is het voor webmasters erg belangrijk om een geoptimaliseerde website te hebben voor mobiele apparaten. Sinds dat moment heeft Google het ranking systeem namelijk omgegooid en zullen dat soort websites sneller bovenaan komen te staan.
App
Maar dat was nog niet genoeg en is het tijd voor de nieuwe vijand van Google, pagina vullende advertenties op mobiele websites die ‘aansporen’ om de app te installeren. Uit Google’s eigen onderzoek blijkt dat men er vrijwel nooit op doorklikt en daarom is het volgens Google mobielonvriendelijk. De wijzigingen worden doorgevoerd vanaf november en zullen niet zo’n grote impact hebben als de wijzigingen van afgelopen april, maar het kan wel weer de doorslag geven voor websites die helemaal geen app hebben.
Advertenties
Het wordt niet geheel verboden om een advertentie voor een app te tonen, maar het is volgens de nieuwe regels belangrijk dat dit geen groot deel van de content bedekt. Volgens de berichtgeving vanuit Google zal het niet gelden voor andere soorten advertenties. Wat jammer is aangezien de advertenties die proberen een nieuwsbrief door je strot te drukken nu wel gewoon zullen blijven bestaan.
Vanaf vandaag zal ook de Mobielvriendelijke test van Google voor webmasters worden geüpdate met de nieuwe richtlijn.