Een tijdje terug heeft hackerscollectief Anonymous, 11 december, officieel uitgeroepen tot “Troll ISIS Day.” Het was een oproep aan iedereen in de wereld om het slagveld in te gaan, nou ja, soort van slagveld. Een online slagveld. Even overnieuw, het was een oproep aan iedereen in de wereld om online te gaan op je favoriete social media om vervolgens ISIS belachelijk te maken. Aangezien ISIS veelvuldig gebruik maakt van social media om jihadisten te ronselen en hun propaganda te verspreiden, leek het dan ook een geschikte aanval. Maar was dat wel zo? En zo ja, wat voor effect heeft het gehad?
De campagne van Anonymous tegen ISIS loopt parallel aan de aanval die Anonymous heeft ingezet tegen de republikeinse presidentskandidaat Donald Trump, vanwege zijn anti-moslim speeches en andere extreme standpunten. Alle aanvallen, als je het eigenlijk wel een aanval mag noemen, lijken hetzelfde van opzet: Je verzint een goeie hashtag, verspreid het nieuws en aanschouwt de ‘lulz’ en de ‘lmao’.
Public awareness
Nogmaals, hoe effectief zijn deze campagnes? Heeft het een noemenswaardige impact of is het gewoon een dag lang grappige plaatjes delen en samen lachen? Als we Gabriella Coleman (Wolfe Chair in Scientific and Technological Literacy aan de McGill universiteit) mogen geloven, is het vooral dat laatste.
“Ik denk dat dit soort campagnes ongelofelijk effectief zijn om extra aandacht te vragen voor bepaalde problemen in de wereld. In het geval van “Troll ISIS day” is dat niet zo, want iedereen weet al dat ISIS d*****bags (Vrij vertaald: Sukkels) zijn.” – Gabriella Coleman tegen CBS News als reactie op de hashtag #Daeshbags
Naast het politieke doel dat Twitter af en toe dient, is het vooral een menselijk archief met meningen over actuele zaken. De kant van menselijk archief is ook gelijk hetgeen dat de actie het meeste belast. Voor elke tweet die ISIS en haar acties met de grond gelijk maakte, was er een andere tweet die gevuld was met haatzaaiende of denigrerende teksten over moslims.
Een mooie maar gevreesde dag
“Het is dan ook niet gek dat veel mensen van Anonymous niet konden wachten op ‘Troll ISIS Day’ maar tegelijkertijd deze dag vreesden. Ze waren angstig omdat ze wisten dat veel materiaal dat verspreid zou worden kwetsend zou zijn voor moslims in het algemeen. Ik ben dan ook vooral aan het zoeken en kijken naar memes die 100% gericht zijn op ISIS en niet moslims in het algemeen.“, aldus Gabriella Coleman.
Lees ook: Anonymous waarschuwt Israël voor een ‘elektronische holocaust’
Wanneer we het dus over echt mooie tweets hebben, hebben we het over tweets waarin een afbeelding van ISIS bewerkt wordt tot iets grappigs. Het kan heel simpel of heel ingewikkeld zijn, zoals bijvoorbeeld onderstaande foto van een ISIS kookles.
Cooking class with the #Daeshbags. #TrollingDay pic.twitter.com/RB4PHwj8qe
— Anonymous (@LatestAnonNews) 11 december 2015
Geen tastbare resultaten
Coleman verteld verder dat hoewel deze acties geen tastbare resultaten opleveren (het plaatsen van grappige plaatjes verstoord het dagelijkse leven van ISIS nou niet bepaald), zorgt het wel voor een democratiserende werking. Dit komt ook naar voren in het plan van Anonymous dat het collectief op ghostbin.com plaatste, daar werd namelijk geschreven dat het een campagne is dat een wereldwijde impact heeft en waar iedereen aan mee kan doen: “Anyone can do this and [it] does not require any special skills.”
Uiteindelijk is het wel zo dat een campagne als dit, wereldwijd laat zien, hoe ontzettend onmenselijk deze terreurgroep (ISIS) nou eigenlijk is. We sluiten dit artikel af met een prachtige quote van Gabriella Coleman: “Ik denk dat terroristen (ISIS) gezien worden als de meest humorloze organisaties op deze planeet. Anonymous, is eigenlijk één en al humor en zij gebruiken dan ook hun krachtige humor om duidelijk te maken dat terroristen geen greintje humor hebben.”